Zoals beloofd wil ik jullie graag vertellen over hoe deze tijd voor kinderen is. Ik wil jullie tips geven om deze tijd voor hen zo duidelijk mogelijk te maken en om het voor jullie zo eenvoudig mogelijk te houden.
En dan zitten ze opeens thuis...
Voor kinderen, met en soms ook zonder autisme, die thuis zitten door deze hele crisis is het zwaar. Hun dagstructuur vervalt en hoe goed ouders ook proberen thuis de structuur te verduidelijken en erin te houden, het is toch anders. Normaal zouden ze op school zitten, met vriendjes en de juf of meester die les geeft. Ze zouden hun eigen tafeltje hebben en in de pauze samen buiten spelen. Nu is de juf/meester opeens hun papa/mama, is hun eigen tafeltje opeens de eettafel thuis en zijn er geen vriendjes of vriendinnetjes naast hun maar hun eigen zus of broer. En het buitenspelen gebeurt in de tuin in plaats van op het schoolplein.
Het is anders, de lijnen tussen school en thuis vervagen en moeten ze mama/papa nu als leerkracht zien of als ouder. Dit kan bij kinderen, met maar zeker ook zonder autisme, veel vragen oproepen. En waar volwassenen meestal antwoord weten op vragen, kan het zijn dat ze dat nu niet doen. Het is allemaal heel verwarrend en misschien ook wel eng.
Tips
Als ouder kan je proberen voor je kind duidelijkheid te geven. Dit doe je naar je beste kunnen. Daarom wil ik je wat tips meegeven zodat je niet met je handen in het haar hoeft te zitten.
- Maak een dagstructuur (met picto's) en houdt zo veel mogelijk de structuur van schooldagen aan. De tijden mogen wat korter, maar laat je kind niet opeens tot 10 uur uitslapen als dat normaal ook niet kan.
- Probeer al tekenend uit te leggen wat deze corona crisis betekend en wat er nu veranderd. Misschien weet je niet alles maar spreek dan met je kind af dat je verteld wat je al wel weet. En dat je andere dingen meer kan uitleggen als je daar meer over weet.
- Probeer thuis niet angstvallig het nieuws in de gaten te houden. Daar wordt jij onrustig van en je kind ook. Spreek bijvoorbeeld af dat je samen naar het jeugdjournaal kijkt en dat het kind daarna vragen mag stellen aan je. Als je kind dan in bed ligt kan je zelf het journaal kijken. Het jeugdjournaal legt dingen vaak makkelijker uit en vertelt het minder heftig.
- Als je kind het fijn vind kan je afspreken dat je bijvoorbeeld een bepaald vest aan doet of pet op zet als je de juf/meester bent. Dit helpt om de onduidelijkheid weg te nemen.
- De filmpjes van Geef me de vijf zijn vaak heel duidelijk met uitleg. Ze hebben nu ook speciale filmpjes ivm corona. Ik zal ze onder dit artikel noemen.
- Probeer waar mogelijk een eigen plek te maken voor je kind waar het kan werken aan school. Op die manier weet het dat het daar moet werken en heeft het mogelijk meer rust.
- Laat je kind niet in het ongewisse. Ze zien heel goed dat er dingen anders zijn en misschien denk je ze te beschermen door niets te vertellen maar eigenlijk vererger je daarmee hun onzekerheid. En al ze dan achterhalen wat er is kan het zijn dat ze je moeilijker vertrouwen omdat je niet eerlijk tegen ze was.
Handige filmpjes
Zoals eerder vermeld vind ik zelf de filmpjes van Geef me de vijf heel erg fijn. Je kan ze, omdat ze nu niet meer actueel zijn, zelf kijken en dan de uitleg actueel maken en aan je kind geven.
Fase1. Allereerst is er een filmpje wat verteld wat corona is en hoe de regels in de 1e instantie waren. Dit filmpje is dus niet meer actueel maar zeker wel handig mocht je nog niets over corona verteld hebben aan je kind. http://youtube.com/watch?v=vdejjO-PxzQ
Fase 2. In fase 2 kwamen er de 1e regels. Dit filmpje pakt terug op fase 1 en legt vervolgens de nieuwe regels uit. https://www.youtube.com/watch?v=4wmkz0HWptM
Fase 3. Dit was de fase waarin besloten werd dat kinderen niet meer naar school mochten. In deze fase leggen ze de thuis zonder vakantie kalender uit. Dit is mogelijk ook een fijne download/leidraad om thuis dingen duidelijk te maken. https://www.youtube.com/watch?v=QnInMmU4R78
Fase 4. Dit is de fase waar we op het moment van schrijven van dit artikel in zitten. De fase waarin de maatregelen tot later dit jaar gaan gelden en waarin ook voor winkels enz strengere regels gelden. https://www.youtube.com/watch?v=_q-3dKhNjfc
Overige handige links
Hieronder vind je links die mogelijk handig zijn om te helpen bij het structuur geven aan de dag.
- Geef me de vijf heeft een dagstructuur planner voor thuis zonder vakantie. Handig om voor de kinderen de structuur inzichtelijk te maken.
- Tevens vind je daar ook de maandplanner/aftelkalender voor thuis zonder vakantie. Het is vaak makkelijker voor een kind om te weten wanneer iets eindigt. Nu is het zo dat we het einde van deze maatregelen niet weten maar dit kan je benoemen en uitleggen.je kan wel aangeven dar bijvoorbeeld op 31 maart bekend wordt gemaakt hoe lang de scholen nog dicht zijn.
- Op de site van de NVA vind je informatie over hoe je je kind over het corona virus kan vertellen. Ook is daar een stappenplan te downloaden welke ook een dagplanning bevat.
- Op de site van save the children vind je ook 2 dagplanningen. 1 is er al ingevuld, de ander kan je naar eigen inzicht invullen.
- Juf Maike heeft op haar site ook een blog geschreven over thuisonderwijs/thuis activiteiten en een over een dagplanning. Deze dagplanning is ook te downloaden
Ook kan je op mijn eigen site de nodige planningsschema's vinden. Deze kan je zelf downloaden onder het kopje Downloads --> planner
Ik raad je aan om op alle planners even een kijkje te nemen. Het kan zijn dat de planner van juf maike voor je werkt of juist de planner van mijn eigen site. Lijk welke voor jou en je kind het beste werkt/aansluit.
Betrek je kind dus vooral bij alles wat er speelt. Het zit net als jij met vragen en wil ook antwoorden. Hopelijk helpen deze tips een beetje.
Reactie plaatsen
Reacties
Ik denk dat het wel handige tips zijn. Mijn zoontje is nog te jong om iets van de crisis mee te krijgen. En aangezien ik in de vitale sector werk, gaat hij ook gewoon naar de opvang als ik werk. Alleen papa is meer thuis en dat vindt 'ie leuk.